Incidentcoördinatie


Bij een noodsituatie in een organisatie komen een aantal activiteiten vaak snel op gang. Uitvoerend reageren partijen als beveiliging, bedrijfshulpverlening, bedrijfsbrandweer, First Responders en personeel op de plaats van het incident vrijwel direct. Wanneer zij in actie komen is er ook behoefte aan coördinatie, zeker ook als er externe hulpverlening bij komt: incidentcoördinatie. De bijhorende functionaris is de spin in het web van de noodorganisatie. Deze wordt vaak Incidentcoördinator (Ico) of Calamiteitencoördinator (Calco) genoemd, maar ook namen als Bedrijfsdeskundige (BDK) of Calamiteitenmanager worden gebruikt.

Incidentcoördinator of Calamiteitencoördinator

Verstoringen en calamiteiten worden aan deze persoon gemeld en ook door deze persoon opgeschaald, indien nodig. Activiteiten gericht op beheersing van het incident en aanpassing van de bedrijfsvoering worden uitgezet en afgestemd, er moeten meldingen worden gemaakt en mogelijk extra deskundigen of ondersteuning worden opgeroepen. Ook na opschaling blijft de Ico/Calco de activiteiten ‘in het veld’ coördineren en rapporteert dan aan het Crisis Management Team.

Om medewerkers die deze rol in Incidentcoördinatie krijgen goed te ondersteunen is het belangrijk dat zij de juiste training krijgen aangeboden, zodat zij naast hun bedrijfskennis ook over voldoende kennis beschikken over crisismanagement, de organisatie van de hulpverlening, het werken in een noodorganisatie en het gebruik van de juiste hulpmiddelen. Maar ook dat deze kennis wordt omgezet in vaardigheden die in de praktijk kunnen worden toegepast.

Onze expertise

ZANDERS Consulting & Training heeft voor veel opdrachtgevers al vele Ico’s, Calco’s, Calamiteitenmanagers en andere coördinatoren bij incidenten mogen opleiden en trainen. Veelal via blended learning waaronder een mix van onder meer basistrainingen in groepsverband, E-learningmodules en op bedrijfslocatie. Lees hier meer over bij onze Ico-training.